Nedavno se povela priča da su “Tri debela kuma” ušla u najuži izbor za ime jednog prestoničkog restorana, ali je na kraju, u skladu sa tim da je reč o izuzetno modernom objektu, izbor pao na jedan filozofski pojam. Dati ime ugostiteljskom objektu nije nimalo lako. Pred vlasnicima je večita dilema - da li ime treba da bude lepo, fensi ili upečatljivo?
Život nas je naučio da zvanično ime restorana i kafana često pada u senku naziva koji se odomaćio. Nekadašnji čuveni restoran na Dunavu “Kod Radeta majmuna” nije dobio nadimak zbog fizičkih ili karakternih osobina vlasnika, već zbog njegove povezanosti sa Afrikom. Rade Avramović otvarao je i vodio restorane u Gabonu i Južnoafričkoj Republici, a skrasio se tek u svojoj “Africi” kraj Dunava na periferiji Beograda.
Šta po tom pitanju kažu marketinški stručnjaci? Predlažu dobitnu formulu koju nije lako ispuniti - da ime bude skladno, da se lako se izgovara i pamti, da odgovara konceptu objekta, da bude pravopisno tačno, sadrži poruku, izaziva pozitivne emocije, ne stvara lažna očekivanja…
Prilikom kreiranja imena stručnjaci savetuju uzimanje olovke, papira i pisanje nekoliko jednostavnih reči. Trebalo bi da ih možete vrlo lako čitati, pisati i izgovarati. Ipak, koliko god bilo lepo, ime restorana ne bi smelo izazivati negativne misli i asocijacije.
Ako svoje ime učinite previše komplikovanim, a gosti ga se ne mogu setiti, možete izgubiti na besplatnom oglašavanju “od usta do usta”.
Ponekad možete upotrebiti sleng za ime, odnosno pojednostavljene dobro poznate reči, jer je žargon vrlo popularan među mladima.
Možete i smisliti nepostojeću reč koja zvuči lepo. Potrebno je da je razumljiva i da se lako pamti. Za kreiranje originalnog imena će vam trebati više vremena i energije.
Takođe, uzmite u obzir dužinu naziva i kako će se to iskoristiti u marketinške svrhe. Ako je naziv vašeg restorana predug, to će komplikovati URL vašeg veb sajta, izradu reklamnog panoa i ostalih propagandnih materijala.
Sa jedne strane ime mora oslikavati koncept, sa druge treba da se izdvoji od konkurencije. Većina ljudi tu i tamo ceni dobru igru reči, a humor je moćno sredstvo za ostavljanje pozitivnog, nezaboravnog utiska kod potencijalnih gostiju.
Od davnina beleže se interesantna imena ugostiteljskih objekata, neka od njih su ostala i do dan danas – “Vaš muž nije ovde”, "Dve lude", "Klanica", “Promaja”, "Na tri ćoška", “Biblioteka kod Miluna”, “Violeta kućo stara”, “Hipoteka”…
I u internacionalnim nazivima imate slične primere - The Dairy Godmother, Nacho Problem, Killer Pizza from Mars, Fat Baby, Spanked Puppy…
Ako se o imenu restorana raspitujete na pretraživaču Google, on će vam odmah ponuditi generatore. Neki od generatora traže par ključnih reči koje će biti vodilja u stvaranju imena, dok drugi daju totalno nasumične kombinacije reči. Ako imate sreće, generator će vam odmah predložiti savršeno ime, ili će vam, pak, dati ideju i pomoći da se setite novih naziva. Evo predloga: Namelix, Buzztime, Fantasy Name Generators, Business Name Generator, Kopywriting Kourse…
Ovo je važno! Pre nego što se odlučite za naziv ili logotip restorana, istražite i uverite se da ga već nije preuzeo neko drugi, posebno neko ko se nalazi u vašem okruženju.
Osim očiglednog gafa – zbunjivanja gostiju i slanja na adresu konkurencije - možda ćete se naći i u pravnom problemu. Ukoliko je to ime već zauzeo neko drugi i to zaštitio kao svoje autorsko pravo, možete biti kažnjeni po više osnova
Razmislite o konceptu restorana. Zapišite na papir sve što čini vaš restoran jedinstvenim. Na ovaj način ćete dobiti listu ključnih riječi za vaše ime. Lista:
- Lokacija
- Očekivani gosti (poslovni ljudi, porodica, studenti, mladi ljudi)
- Vaš meni, ključni sastojci vaših jela i izbor pića
- Enterijer i stil koji opisuje ambijent vašeg restorana
- Imena (vaše ime, imena poslovnih partnera, imena članova porodice)
U modernim objektima za mlađu populaciju upotreba skraćenica i simbola može biti način da vas izdvoje iz konkurencije. Alternativni pravopisi su vizuelno intrigantni potencijalnim gostima, a pomažu i u brendiranju vašeg objekta.