restaurants-five-stars

Ocenjivanje restorana po evropskim standardima

05 Septembar 2018 | Kvalitet

Kao i hoteli, tako i restorani mogu imati do pet zvezdica. Za one koji prevazilaze pet zvezdica, može se dodati i kategorija “de luxe”.

Na osnovu Evropskog standarda za restorane (EuRS), restorani se dele na pet kategorija u zavisnosti od opreme, ponude jela i pića, servisa i menandžmenta. Restorani koji svojim gostima mogu ponuditi usluge iznad pet zvezdica, mogu dobiti kategoriju “de luxe”.

Restorani i drugi ugostiteljski objekti se ocenjuju na osnovu određenih karakteristika. Ocenjuje se spoljašnji izgled, lokacija i infrastrukturna opremljenost, da li je obezbeđen besplatan parking, prilaz za automobile… Dalje, za dodeljivanje kategorije posmatra se i stanje zgrade, opreme i toaleta kao i njihova funkcionalnost i higijena. Pod lupom su i osvetljenje u svim delovima objekta koje je potrebno za bezbednost i komfor gostiju,  rukohvati na stepeništima i terasama. Kontroliše se i higijena u kuhinji, sali, pomoćnim prostorijama i hodnicima. Naravno, izuzetno je važno ponašanje, izgled i kompetentnost menadžmenta i osoblja.

Gleda se i organizacija, informisanost i način rada, struktura gostiju i njihovo zadovoljstvo...

Zahtevi za restorane sa jednom zvezdicom nisu jasno definisani, kao kod ostalih kategorija. Od ovih restorana se zahteva oprema koja je neophodna za uobičajen boravak u restoranu, solidna gastronomska ponuda i malobrojna ponuda domaćih vina.

Od restorana sa dve zvezdice zahteva se svrsishodna oprema sa skromnim komforom, jela nacionalne i internacinalne kuhinje, i najmanje četiri vrste flaširanih vina. Ovi restorani treba da imaju meni sa tri sleda i a la kart ponudu sa pet glavnih jela, po pet predjela, priloga i deserta. Na svakog zaposlenog ne ide više od 40 stolica.

Restorani sa tri zvezdice raspolažu solidnom opremom koja pruža osećaj prijatnosti pri boravku. Ovi restorani mogu koristiti veštačko cveće kao i kvalitetne papirne salvete. U ovim restoranima meni može imati tri sleda, a ponuda a la kart obuhvata 15 glavnih jela, po 8 predjela, priloga i deserta. Na svakih 20 stolica treba da bude po jedno parking mesto, a na svakog zaposlenog ne ide više od 30 stolica. Najmanje dva konobara treba da govore neki strani jezik.

Kriterijumi za restorane sa četiri zvezdice su veoma visoki i dobrim delom se podudaraju sa luksuznim restoranima sa pet zvezdica. U ovim restoranima opremi se pruža velika pažnja, ne mora da bude luksuzna, ali mora biti prvoklasnog kvaliteta. Kreativna kuhinja, besprekorno postavljeni stolovi, prvoklasan izbor čaša, vinski podrum sa velikim izborom vina (najmanje 15) i perfektna usluga očekuje se od restorana u ovoj kategoriji. Meni je napisan na dva jezika, sastoji se od četiri sleda i a la kart ponude sa 20 glavnih jela, 10 predjela i po 12 priloga i deserta.

Restorani sa pet zvezdica su luksuzno opremljeni i elegantno uređeni. Najmanja površina sale u ovim restoranima je 240 kvadrata, i prima 120 osoba. Minimalna širina za sedenje za stolom je 60cm. Na stolovima je obavezno sveže cveće, a u večernjim satima i sveće. Posle svake promene gostiju, menjaju se stolnjaci. Higijena u toaletu mora biti besprekorna, a kontrola se vrši na svakih sat vremena. U toaletnom prostoru se nalazi i deo za prepovijanje beba. U restoranima kapaciteta 120 osoba treba da radi najmanje pet konobara i isto toliko pomoćnih konobara, koji su elegantno odeveni. U restoranima sa četiri i pet zvezdica, kod konobara se posebno vrednuje znanje stranih jezika.

Radno vreme, kreditne kartice, kućni ljubimci

- U  restoranima sa  3, 4 i 5 zvezdica  se primaju najznačajnije  kreditne kartice (Visa, Master, Diner, Amex…).

- U restoranima i ugostiteljskim objektima sa 3, 4 i 5 zvezdica nema neradnog dana u sezoni.

- U kategoriji sa 4 i 5 zvezdica postoji poseban  prostor za boravak pasa koji je rešetkama podeljen  za boravak najmanje 3 psa.

- U kategoriji sa 4 i 5 zvezdica postoji po 6 WC-a za žene i 6 za muškarce.

Postupak kategroizacije

Vlasnik  objekta traži  od Evropske privredne  komore za trgovinu, zanatsvo  i industriju (EEIG) u svojoj  zemlji upitnik za kategorizaciju  restorana i ugostiteljskih lokala. Sa ispunjenim upitnikom vlasnik lokala podnosi zahtev za uvrštavanje u željenu kategoriju. Na  osnovu podataka vlasnika lokala i razgledanja objekta damaća komisija sačinjava predlog, a Centrala za kategorizacije restorana i ugostiteljskih lokala donosi odluku najkasnije u roku od tri meseca  posle podnošenja zahteva i uvrštava lokal u odgovarajuću kategoriju.

kategorizacija
FOTOGRAFIJE PREUZETE SA:
WEB PREZENTACIJE - UNSPLASH
Prethodni PostBackSledeći Post